Zatočte s prokrastinací, nejasnými nápady a samotou v podpůrném týmu

Veřejný závazek funguje, psal jsem v jednom z předchozích článků a slíbil pokračování o tom, jak silným může být nástrojem v dotahování projektů i pilování původních nápadů, je-li používaný vědomě v rámci pravidelně se scházející skupinky. Tady je.

Na třetím Punkovém podnikání loni v létě se sešla bezva skupinka lidí, z nichž se část už znala z chaty, kterou před na podzim 2011 pořádali Tomáš a Petra Hajzlerovi. Několik účastníků projevilo chuť se scházet pravidelně a tak se během krátké doby zformovala Posilovna podnikatelských nápadů (dále PPN). Nápad, jak ji koncipovat přinesl kamarád Pavel Trojánek, který už měl předešlou zkušenost z tzv. mastermind skupin, a společně s Markétou Boreckou, jenž se ujala moderování, vnesli do naší sedmihlavé skupinky řád.

Jak skupinka funguje?

Na konci každého setkání proběhne krátké kolečko, kde se každý dobrovolně zaváže, co zvládne udělat do příště. Na začátku další PPN se pak každý pochlubí, co z veřejných slibů opravdu zvládnul udělat. V prostřední části má každý svých 15 – 20 minut na probrání svých nápadů a možnosti zkonzultovat je s ostatními. Řešili jsme během nich všechno možné – od názvu firmy, přes vhodné zacílení svojí služby a hledání vhodné ceny až po resuscitaci odložených projektů.

Zní to až příliš jednoduše? Kouzlo spočívá v tom, že den před další PPN ruší někteří z jejich členů své večerní programy a pracují na svých nápadech. Přece nebudou riskovat veřejnou ostudu a prokrastinace tak dostává pěkně za uši. Další výhodou je při pestře sestavené skupině skutečnost, že si z původní mlhavé představy díky brainstormingu ostatních odnášíte často už jasně formulované myšlenky.

Pár tipů, jak na to:

– Nevybírejte si do týmu příliš dobrých známých – případný nesplněný závazek se před nimi obhajuje mnohem snadněji. Na druhou stranu je nutné, aby ve skupině panovala důvěra a nápadu zůstaly uvnitř a nedostaly se k nepovolaným uším.

– Najděte lidi z co nejširšího spektra oborů. Scházet se s lidmi z branže je prima, ale v tomhle případě se nám osvědčilo mít možnost nahlížet na svůj problém z různých, mnohdy i laických úhlů. Vyberte si korporátní kraváťáky i svéhlavé samorosty. Muže i ženy. Starší i mladší.

– Stavějte na pravidelnosti – např. první úterý v měsíci. Občas bude prostě někdo chybět, ale svět se nezboří. Hledání společného termínu na Doodle je většinou cestou k rychlému konci…

– Pokud se vám nedaří skupinu zformovat, můžete se alespoň připojit k nějaké z freelancerských skupinek, jako jsou třeba pražští Volnonožci, nebo alespoň zajděte na nějakou Business snídani (ty fungují v mnoha městech).

Máte svůj podpůrný tým nebo podnikatelskou skupinku, ve které pravidelně probíráte své nápady i nesnáze? Podělte se o své zkušenosti do komentářů.

PS: přečtěte si také článek na podobné téma od Pavla Trojánka

Jsem tvůrce webů a online marketér, dříve jsem působil jako hudební novinář. Na volné noze působím 12 let, poslední čtyři roky o tom vedu kurz Punkové podnikání, kterým prošlo přes 600 absolventů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *